Thursday, February 8, 2007

De leugenaar (1)

Ik ben een prima leugenaar. Maanden geleden was ik in Amsterdam op een feestje, waar ik lekker dronken werd en danste en sjanste. Op de piek van mijn dronkenschap ging ik sigaretten halen en in de wc plassen. Na het plassen kwam ik de wc juffrouw tegen. Ik vroeg haar: “Ben je gelukkig?” Daar had ze zo een-twee-drie geen antwoord op, maar ze vond de vraag interessant. Kort daarna liep ze mee om sigaretten te halen en te praten over het leven en de seks.

Ze gaf me haar telefoonnummer, waarna ik haar nog een lachje toewierp en wegliep naar mijn dikke en veel lelijker mokkel dat ik al eerder die avond had veilig gesteld. Maar dat verhaal vertel ik een andere keer, zodra de paus in het bos poept bijvoorbeeld. Voor dit verhaal is het belangrijk om te weten dat ik de wc-dame vervolgens maanden niet zag, totdat ik weer naar Amsterdam ging.

Ik zou met E. en D. naar een feest gaan in een club, maar D. had afgezegd wegens buikpijn. Hij vroeg ons zijn kaartje aan een of andere sukkelaar aan de deur te verkopen voor de dubbele prijs, maar ik had een beter idee: Ik belde wc-dame. “Hee meissie, hoe is het?”, vroeg ik met nep-Amsterdams accent. “Heb je vanavond iets te doen?”Nee, dat had ze niet en ja, ze had zin om mee te gaan en het kaartje over te kopen. Iedereen wint.

Toen we op de dansvloer stonden, bleek zij te drinken als een zeeman en ook mij een hoop bier kado te doen. Om haar de kans te geven mij te leren kennen, vertelde ik haar verzonnen en ware anecdotes uit mijn leven. Ze lachtte harder om de komische verhalen dan strikt sociaal wenselijk was, waardoor ik dacht dat ze me leuk vond. Maar ik moest het zeker weten.

Moe, dronken en een beetje opgewonden vroeg ik haar: “Zou je me willen zoenen?”
Iedereen die ‘Het Spel’ heeft gelezen weet waarom ik dat deed. Het idee achter die vraag is dat het een risicoloze manier is om erachter te komen of het meisje je al leuk vind. Ze kan, volgens de theorie, namelijk drie dingen antwoorden: 1. Ja 2. Misschien 3. Nee.
Bij 1 zoen je, bij 2 zeg je “Laten we dat dan eens uitvinden” en je zoent haar en bij 3 zeg je “Ok, ik dacht alleen dat je iets ging proberen”.

In theorie klinkt het mooi, maar voor mij heeft het nooit maar dan ook nooit gewerkt. Ook in dit geval verklootte ik het, of verklootte de vraag de sfeer in ieder geval grandioos. Ik stelde de vraag des onheils en zij zei: “Waarom zeg je dat nou? Misschien zouden we gaan zoenen, maar nu wil ik niet meer!” Ik keek schaapachtig en nam nog een slokje bier. Ze liep weg. Kut.

Bitter dronk ik snel drie biertjes achter elkaar en mengde me toen in de menigte die zich voor de band had verzameld. Mijn humeur was wat minder. Van ‘uitspelen en lekker neuken’ moest ik omschakelen naar ‘sociaal viben, waarde demonstreren en een meid zoeken’. Kut.

Gelukkig bood de nachtapotheker uitkomst. “Joh, kop op”, zei Aarsjan de Pillenman. “Met deze shit hoeft niemand zich verdrietig te voelen!” Hij gaf me een tabletje dat ik dankbaar glimlachend aannam. Ik spoelde de bittere pil (haha!) weg met een slokje bier en wachtte op wat komen ging. Een half uur later kwam het gevoel loodzwaar en diep vanuit mijn buik. Duizenden kutjes over mijn hele huid tintelden warm en zacht, en ik kon enkel nog lachen en dansen.

Niet lang daarna was de wc-vrouw weer bij me, want ze zag dat ik godverdomme een feestje stond te maken. Een kwartier lang praatte ze dronken tegen me aan, ik snapte geen reet van wat ze zei. Maar het maakte me natuurlijk niets meer uit, ik had haar niet meer nodig om het naar mijn zin te hebben. Daarom wilde ze me des te meer, en ik liet toe dat ze me gretig zoende.

De rest van de nacht is me wazig, maar ik schat dat ik zeker een uur lang verward en dolsgelukkig van de ene naar de andere zaal ben gelopen, op zoek naar mijn verstand. De kleuren vermengden zich met de lichten, de warmte en het zagende, schurende en toch melodieuze geluid van de synthesizers (gotta love electro). Mijn verstand vond ik uiteindelijk ongeveer 4 uur later terug, toen de zon op was en wij de club uitrolden.

Hoe zal het verder gaan met de leugenaar? Lees het, in deel 2! To be continued...yeah!

2 comments:

Henk Bovekerk said...
This comment has been removed by the author.
de stront said...

Is pig pussy pork?
als ik het lees lijkt het net of ik erbij was. maar dat is misschien ook omdat ik je ken :)